tirsdag den 5. april 2016

På denne side vil jeg tilrettelægge, gennemføre, og evaluere 4 forskellige aktiviteter i uderummet. Det er også her, at at praksisafprøvning 2.forløb er beskrevet.Dette i form af såning af frø.

Jeg har besluttet mig for, udfra borgernes kompetencer, at gennemføre aktiviteter der tydeligt tager afsæt i min biotop.
Biotopen var som tidligere beskrevet, vores gårdhave på bofællesskabet Postens Vej.
Denne gårdhave er under udvikling til en sansehave, med forskellige højbede der skal anvendes til at se, røre smage og dufte.
Den 1. aktivitet er at forberede bedene til vækst.
Jeg har valgt et struktureret forløb i alle aktiviteter, da forudsigeligheden er nødvendig for borgerene her, på grund af deres lave udviklingalder.









Jeg valgte en eftermiddag hvor vejret var lunt, og jorden rimelig tør. Det er nu tid til at vi skal have tømt de eksisterende bede for gamle blade og tørre grene. Borgerne kommer med ud og opfordres verbalt og ved fysisk guidning, at hjælpe med at tømme bedene for blade.
Det er en overvindelse at røre ved noget ukendt, men ved at jeg viser engagement og glæde over dette, lykkes det dog at smitte borgerne med engagement, og der blev ryddet op.
Baggrunden for at der skal være spiselige planter i sansehaven er udover det rent sanselige aspekt også, at vores ene borger ukritisk putter alt i munden, og vi her vil gøre det muligt. Denne situation ses på den lille video der er på siden.
Jeg vil bruge denne aktivitet som baggrund for en undersøgende og eksperimenterende tilgang til at udforske og opleve hvad der sker i naturen, og benytte rummet som den tredje pædagog, der i sig selv kan være med til at skabe interesse for naturen.
Udbyttet for alle aktiviteter er at formidle fra jord til bord.

Aktivitet nr 2, er at plante  spiselige blomster.
Jeg har på forhånd udvalgt de frø der skal såes, og har besluttet at vi vil så dem i afkortede mælkekartoner.
Jeg har lagt plantejord ud på havebordet, og stillet mælkekartoner parat.
Mælkekartonerne fyldes med jord, med stor hjælp fra mig, idet borgerne ikke udmiddelbart har lyst at røre jorden. Da jeg entusiastisk giver mig igang, kommer borgerne nærmere, og begynder så småt selv at forsøge.
Vi putter frø, af morgenfruer, og kornblomster i jorden.Jorden vandes og er nu klar. Næste step er at stille i solvendt vindue, vande dagligt og senere forhåbentlig, at kunne høste og forskønne vores mad.




Vi har også en enkelt borger, for hvem det er en oplevelse at sidde indenfor og være tilskuer til disse aktiviteter.Han placeres ved et stort vindue så han derved kan opleve og sanse på en for ham givende måde..


Vi går som en 3. aktivitet på tur i skoven for at finde blomster der skal forskønne vores opholdsrum.
Vi går op i den nærliggende skov, hvor der er udfordringer med et usikkert underlag. Det kræver opmuntring og anerkendelse at bevæge sig ud i den bløde skovbund. Med nogen tålmodighed og et incitatment af at have et fælles tredje, går det roligt og i trygge rammer ud i skoven.Vi taler om at VI kan, VI skal finde osv. Vi finder anemoner, plukker og sætter dem i vaser i stuen.

Det er skoven I ser på billedet herover.
Den undersøgende og eksperimenterende tilgang ses her, da der plukkes mange forskellige ting. Jeg viser hvad der er blomster og hvad der blot er nedfaldende blade mm. Der tages meget forskelligt med hjem, og det viser sig, at være en god oplevelse for borgerne, idet det ved vagtskifte, er tydeligt at borgerne har lyst til at vise de fine ting frem for mine kollegaer.

Den sidste aktivitet er, at undersøge i haven om der er noget spiseligt vi ikke har plantet eller sået.
Vi går rundt derude og er undesøgende i plænen og i jorden.
Jeg er bekendt med, at der kommer bellis i plænen senere, og glæder mig til at vise borgerne disse, og anvende dem i maden også.
På turen rundt, finder vi pludselig en mælkebøtte. Vi plukker, og jeg smager på den. Borgerne får nu også mod på at gøre det samme, og vi håber der får lov at komme flere op, og at de ikke fjernes som ukrudt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar